K a l e n d a r i u m




zima 1949 r. Początek budowy linii
23 maja 1953 r. Uruchomienie 60-kilometrowego odcinka Pilawa-Łuków
1 października 1954 r. UROCZYSTE URUCHOMIENIE ODCINKA SKIERNIEWICE-PILAWA
1 lipca 1955 r. Reaktywacja MD Łuków jako samodzielnej jednostki trakcyjnej
22 października 1957 r. Wypadek na stacji Tarczyn. Wagon motorowy najeżdża na tył pociągu towarowego i ulega zniszczeniu
23 lutego 1960 r. Pożar wagonu motorowego na szlaku Mszczonów-Puszcza Mariańska na skutek awarii pojazdu
22 grudnia 1970 r. Uruchomienie trakcji elektrycznej na odcinku Skierniewice-Pilawa
15 grudnia 1971 r. Uroczyste zakończenie elektryfikacji wschodniego odcinka z Pilawy do Łukowa. Trakcja elektryczna dociera do Łukowa a po całej linii rozpoczynają kursowanie elektrowozy
1977 r. Na ilostan MD Łuków zostają wpisane pierwsze ezt, które rozpoczynają obsługę pociągów osobowych na Esełce
18 czerwca 1977 r. Nowo uruchomiony posterunek podg Marków obsługuje pierwszy pociąg elektryczny wjeżdżający z Centralnej Magistrali Kolejowej na linię S-Ł. W ten sposób przetarto ostatecznie nowy szlak kolejowy Śląsk-Warszawa. Ruszają pociągi węglowe z CMK w kierunku Czachówka i Żołnierki.
7 września nowym odcinkiem jedzie I sekretarz PZPR Edward Gierek wizytujący Lokomotywownię Idizkowice i mszczonowskie zgrupowanie wojsk skierowanych do budowy CMK. Pociąg prowadził elektrowóz EU08.
18 maja 1978 r. Oddanie do użytku łącznicy Poważe-Trzaskoniec. Pociągi skrajniowe jadące z Czeremchy od tej pory omijają Łuków
11 października 1978 r. Wypadek na stacji Stoczek Łukowski. O godzinie 5.12 na zajęty przez pociąg towarowy 71085 tor 4 przyjęty został pociąg nr 71283. W efekcie doszło do najechania pociągu 71283 na tył pociągu 71085. Nastąpiło spiętrzenie elektrowozu na wykolejonym jednym wózku ostatnim wagonie składu stojącego na torze 4. Przyczyną bezpośrednią było nie sprawdzenie zajętości toru przed podaniem sygnału zezwalającego na semaforze wjazdowym oraz nie stosowanie zamknięć pomocniczych. Winny zajścia został odsunięty od stanowiska przy prowadzeniu ruchu pociągów.
21 października 1978 r. Wypadek bez następstw na szlaku Tarczyn - pods Jeżewice w godzinach nocnych. Na zajęty tor nr 2 przez pociąg towarowy 28192, stojący pod semaforem odstępowym pods Jeżewice, został wyprawiony przez dużurnego stacji Tarczyn pociąg towarowy 17394. Zdarzenie miało miejsce podczas awarii blokady liniowej. Przyczyną było podanie przez dyżurnego pods Jeżewice przybycia pociągu 28192 podczas gdy ten nie opuścił szlaku w kierunku Mszczonowa. Dyżurny ruchu stracił w efekcie pracę na PKP.
styczeń 1979 r. Nowy Rok przywitał kolejarzy paraliżującymi opadami śniegu. Linia S-Ł jest czasowo nieprzejezdna.W odśnieżaniu bierze udział okoliczna ludność i wojsko.
4 czerwca 1981 r. Katastrofa kolejowa w Osiecku. Ginie 25 osób, wielu jest rannych
29 maja 1988 r. Nowy rozkład jazdy pociągów: rekordowa liczba pociągów osobowych oraz pierwszy dalekobieżny pociąg relacji Łódź Fabr. - Terespol
20 czerwca 2004 r. Zawieszenie kursowania pociągów na wschodnim odcinku Pilawa-Łuków.
17-18 września 2004 r. Obchody 50-lecia linii Skierniewice - Łuków
wrzesień/paźdźiernik 2005 r. Remont generalny mostu blachownicowego na Jeziorce (szlak Tarczyn-Czachówek Zach.)
grudzień 2007 r. Do pociągu międzynarodowego "Vltava" na odcinku Katowice-Terespol zostaje włączony wagon krajowy drugiej klasy. Pierwszy planowy pociąg dostępny w komunikacji krajowej na odcinku Marków-Pilawa od czasu zawieszenia pociągów osobowych
marzec 2008 r. Zamknięcie dla czynności technicznych stacji Czachówek Wschodni. Nastawia CW od tej pory funkcjonuje jako posterunek odgałęźny
marzec 2009 r. Rozpoczyna działalność serwis internetowy www.s-l.cal.pl
1 czerwca 2009 r. Powrót pociągów osobowych na odcinku Czachówek Wschodni - Pilawa, tym razem pod banderą Kolei Mazowieckich
13 grudnia 2010 r. Pierwszy planowy pociąg TLK na zachodnim odcinku linii ze Skierniewic do Czachówka Zachodniego
Połowa grudnia 2010 r. Świat Kolei (12/2010) publikuje pierwsze szersze opracowanie historii linii S-Ł
styczeń/luty 2011 r. Oczyszczenie z drzew skarpy wykopu w Górze Kalwarii. Pierwsze takie prace w tym miejscu od budowy linii
1 czerwca 2011 r. "Vltava" ponownie w obu kierunkach korzysta z linii S-Ł. Jednocześnie po raz pierwszy pokonuje odcinek Skierniewice-podg Marków
10-21 lipca 2011 r. "Kiev Express" skierowany na trasę objazdową od Pilawy do byłego podg Stojadła przez Stoczek Łukowski. Pociągi korzystają z łącznicy Poważe-Trzaskoniec
21 lipca 2011 r. Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę LCS Łuków. Początek działań zmierzających do włączenia urządzeń srk stacji Stoczek Łukowski, podst Krzna i podg Poważe do układu sterowania wzdłuż E-20.
22/23 sierpnia 2011 r. Wichura powala na sieć trakcyjną odcinka Strzyżyna-Dobieszyn drzewa. Objazdy pociągów dalekobieżnych na odcinku Czachówek Południowy CzP11-Radom z wykorzystaniem linii S-Ł i odcinka Czachówek Wsch. - Pilawa
19-23 września 2011 r. Zamknięcia toru na odcinku Radomki od Lesiowa do Starej Woli. W konsekwencji na odcinku CzW-Pl Esełki kursują przez tydzień objazdowo pociągi dalekobieżne
czerwiec/lipiec 2013 r. Rozbiórka dworca na przystanku Czachówek Środkowy
24 czerwca 2013 r. Na linii S-Ł po raz pierwszy pojawia się elektrowóz serii ET42.

Opracowanie: Piotr Gzowski 2013